ZAČÍT SPOLU V KOSTCE
Seminář byl realizován v MŠ Louny, V Domích, pod vedením odborníka Bc. Diany Roubové.
Program semináře:
- Přivítání, představení lektorky, organizace
- Inspirace ZaS
- Principy ZaS
- Den ve třídě
- Podnětné prostředí
- Reflexe
1.Paní ředitelka představila lektorku p.Bc. Dianou Roubovou. Seznámila účastnice kurzu s organizací dne.
2. Lektorka seznámila účastnice s historií programu ZaS. V ČR již od r. 1994. Inspiraci můžeme najít v Montessori, Waldorfské pedagogice, myšlenkách Komenského, teorií rozmanitých inteligencí Howarda Gardera a mnoho jiných. Odkázala na stránky www.zacitspolu.eu, kde lze najít další informace.
Společná aktivita:
Proč jsem přišla na seminář? Co očekávám? Myšlenky zaznamenány na flipchart.
Vybrat jeden předmět, který mě charakterizuje a proč. Společná diskuse.
3. Hlavní principy: Individualizované vzdělávání, orientace na dítě, vzájemná spolupráce, učení v souvislostech, propojení s reálným životem, rodiče a komunita jsou vítanými partnery.
Práce ve skupinách:
Co si myslíte, že potřebují děti, aby chodily do školky rády?
Co si představíte, když se řekne kvalitní mateřská škola?
Co znamená připravit dítě na reálný život?
Co potřebuje dítě pro plynulý přechod z MŠ do ZŠ?
Rozdělení do 4 skupin. Diskuze nad jednotlivými otázkami a následná prezentace.
4. Lektorka pustila videoukázku dne v ZaS. Účastnice pak diskutovaly o tom, co děti v takové MŠ prožívají a jak je připravují na život.
Lektorka pak odpovídala na jednotlivé dotazy: Účel ranního úkolu? Musí ho dítě splnit? Jaká je organizace v centrech aktivit? Jaký je rozdíl mezi režimem dne v ZaS a běžné MŠ?
Režim dne v ZaS:
Ranní úkol
Spontánní, volné činnosti v centrech aktivit
Svačina (průběžná)
Ranní kruh
Činnost v centrech aktivit – plánovaná nabídka
Hodnotící kruh, sebereflexe dětí
Pobyt venku – pohyb, učení v přírodě – spontánní
Oběd
Odpočinek – klidové činnosti
Svačina (průběžná)
Spontánním volné činností v centrech aktivit
5. V úvodu společná aktivita se zelenými a oranžovým nálepkami. Úkolem bylo označit, které aktivity zařazujeme denně do režimu a které ne. Společná diskuse na závěr – jednotlivé oblasti zahrnovaly centra aktivit a nabídku v nich.
Podnětné prostředí uspořádané do tzv. center aktivit (CA) umožňuje dětem učit se:
Prožitkem
Na základě vlastní volby
Všemi smysly, Objevovat, používat reálné předměty
Od sebe navzájem
Prostor třídy je rozdělen do logicky uspořádaných a prostorově jasně vymezených učebních center.
Prostor třídy je přizpůsoben tomu, aby v něm děti mohly pracovat individuálně, v menších skupinách i všichni společně.
Prostor třídy dětem umožňuje volný a bezpečný pohyb s možností volby.
6. Společná reflexe – co jsme si uvědomily? Co chci zkusit a kdy? Seminář byl velice kladně hodnocen účastníky a velmi rádi bychom jej organizovali i pro další školy v území, které projeví zájem.