WORKSHOP PRO ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI
Dne 17.9.2019 proběhl na MěÚ v Lounech WORKSHOP PRO ROVNÉ PŘÍLEŽITOSTI.
Hlavní manažer projektu MAP ORP Louny II, Ing. Alena Pospíšilová, přivítala účastníky a poděkovala za účast. Proběhlo představení projektu MAP II s důrazem na prioritu Rovných příležitostí a představení témat workshopu k projednání.
- Nerovnost, selektivita, segregace ve vzdělávání v lokálním měřítku.
- Jasné zaměření jednotlivých škol, jejich priority a nabídky.
- Pravidelná a vyvážená propagace škol v lokálním měřítku.
2. bod jednání:
Hlavní manažer projektu Ing. Alena Pospíšilová předala slovo PaedDr. Venuši Mirovské, k zahájení diskuse.
PaedDr. Venuše Mirovská se představila a shrnula své zkušenosti s dětmi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami - uvedla diskusi a zhodnotila stav v tématech z pohledu své odborné činnosti.
Následně vyzvala zúčastněné nejprve k vyjádření se pojmu Rovné příležitosti
Mgr. Bc. Šárka Filipová (ASZ) – zdůraznila fakt, že dochází k nálepkování dětí, pojem inkluze vidí v rozvoji potenciálu všech dětí
Dítě nastoupí do první třídí těší se a v případě zjištění prvních nedostatků ihned získává nálepku dislektika apod. – poukázala na fakt, že by se měla se hledat příčina.
Vize – hledat potenciál dítěte ne nálepkovat
PaedDr. Venuše Mirovská – vidí vizi v potenciálu učitele – hledat cestu k dětem s poruchami a pomoci jim projít se speciálním zacházením v poklidu celou školu, aniž by jí neměl rád.
Názor: Děti ve třídě s inkluzi a ani se neví v čem je problém
Mgr. Bc. Zdeňka Neudertová - MŠ speciální - uvedla názor, že pedagožky ze ZŠ, kam nastupují děti ze speciální školky nikdy nejeví zájem ke konzultacím, zeptat se na dítě, které k nim přechází na školu.
Mgr. Petra Fleková na to poznamenala, že informace z MŠ se nemohou dále předávat, je čistě na rodičích jaké informace dají ZŠ
Diskuse:
Před nástupem do školy, by měli pedagožky ze ZŠ poznat děti se SVP.
Kdo je však bude mapovat např. přes prázdniny, před prázdninami třeba ještě ani učitelé nemají přidělené třídy a ani neví jaké žáky budou mít?? Jakým způsobem?
První týden učitelů v práci je náročný a než se nadějeme je konec září a výuka je již v běhu.
Rodiče dávají papíry, pokud dítě přechází se speciální školy, základní školy se následně spojují se SPC
Zápisy jsou v dubnu, škola vydá akt, že je dítě přijaté - zde by mohl být prostor pro využití výchovných poradců.
MŠ speciální – 15 dětí z MŠ je většinou každý rok přijímáno do ZŠ
Mgr. Simona Vágnerová - Ředitelka Střední škola OA a SOŠ gen. F. Fajtla – rovné příležitosti jsou naprosto splňovány.
Řádná vyšetření dětí ZŠ a SŠ podléhají zákonům co je možné a co ne.
SŠ si nemůže vyžádat vyjádření od ZŠ – záleží na dobré vůli rodičů
SŠ když vidí, že je něco v nepořádku chce vyšetření – musí mít nové vyšetření, ne ze základní školy
Návrh z diskuse – námět na zavedení opatření – zábavná odpoledne, dopoledne, akce čerstvých předškoláku s jejich učitelkami v červnu, aby si děti přivykli na nové prostředí, učitelky děti poznaly, již je viděly v prostředí přirozeném bez stresu, zda se projevují nějaké obtíže.
Možné zakomponovat spolupráci dětí z 1. stupně – zábavná forma přivyknutí si na školu.
PaedDr. Venuše Mirovská zmínila další problém - -počty dětí ve třídě, kdyby jich bylo méně – určitě by byla situace lepší
Ing. Jovanka Zusková reagovala s tím, že počet dětí ve třídě - je určen zákonem
SŠ min 17
ZŠ min 15
Mgr. Bc. Zdeňka Neudertová – avšak zde je zase problém financování školy při malém počtu žáků
MŠ speciální – rozpočet peníze za dítě
Ing. Jovanka Zusková: Ministerstvo chce snížit počty dětí v MŠ, ale zase se potýkáme s problémem kapacitním.
Systémová chyba.
V závěru byly navrženy témata, která by měla být nadále řešena:
Včasná identifikace speciálních vzdělávacích potřeb (SVP) – spolupráce s dětským lékařem a s rodiči
Spolupráce pedagoga a asistenta pedagoga – vymezení rolí a povinností
Jak zlepšit podmínky pro inkluzi ve třídách? – je potřeba mít kvalitní spolupracující tým odborníků na vzdělávání dětí a žáků se SVP, snížení administrativní zátěže, ideální by byl nižší počet dětí/žáků ve třídách
Zaměřit se na žáky hraniční – hledat k nim cestu
Nezapomínat na děti a žáky nadané
V závěru došlo k ustanovení Pracovní skupiny pro rovné příležitosti v rámci projektu MAP ORP Louny II.