Seminář: Socio-emoční rozvoj dětí předškolního věku
Dne 16.9. 2021 se uskutečnila vzdělávací akce pro pedagogy na téma: Socio-emoční rozvoj dětí předškolního věku v prostorách MŠ Dobroměřice.
Obsah semináře - témata:
- Co považujete za žádoucí chování u dětí?
- Co považujete za nežádoucí chování u dětí?
- Co byste potřebovaly ve třídě změnit?
- Představení metodiky Dobrý začátek od Scholy Empirica – s čím může pomoci, co nabízí, ukázky publikací
- Věnování pozitivní pozornosti dítěti
- Popisný jazyk – technika, kdy konkrétně popisujete, co vidíte. Do tohoto popisu nevkládáte své emoce, domněnky apod. + praktické vyzkoušení
- Pochvala (pozitivní zpětná vazba) – pravidlo 4:1, rozdíl mezi generalizující a konkrétní pochvalou, očekávání učitelů
- Scénka s maňáskem - Medvěd Caleb se představuje, mluví popisným jazykem - Želva Želvíra se ve třídě bojí
- Pravidla - Pravidlo 5 prstů, tvoření pravidel, jak opakovat pravidla-Pravidlo „Give me five“ (pravidlo na upoutání pozornosti)
- Scénka s maňáskem – Kája se nechce učit pravidlo
- Emoce u dětí - Jak a proč s dětmi mluvit o emocích - Agresivita a agresivní chování x tiché „neviditelné dítě“
- Praktické ukázky začlenění témat o emocích do třídních vzdělávacích plánů, ukázky knih
- Scénka s maňáskem – nácvik uklidnění – želví krunýř
- Řešení konfliktních situací mezi dětmi
- Přehlížení nevhodného chování
- 4 kroky k řešení konfliktních situací
- Zhlédnutí videoukázky z prostředí třídy mateřské školy – nácvik nevšímání si nežádoucího chování – „Jája nedávala pozor“
Semináře se zúčastnilo 20 zástupců škol. Některé metodiku dobře znaly a celý seminář výborně doplňovaly příklady z praxe a celkově působily velmi motivačně pro ostatní.
Jiné metodiku znaly jen okrajově, ale pro několik účastnic byla metodika zcela nová. Nicméně skupina byla velice komunikativní a celé setkání působilo přátelským dojmem. Obě lektorky se skvěle doplňovaly, paní Jirotková vždy vedla témata teorií a paní Hrubá doplňovala scénkami s maňásky. Seminář tak byl velice interaktivní, účastnice měly možnost si mnoho věcí vyzkoušet – popisný jazyk, tvoření pravidel apod. Vše bylo doplněno příklady z praxe. Zpestřením bylo také pouštění videoukázek přímo z prostřední třídy. Během přestávky měly možnost lektorkám napsat dotazy, na které by v závěru odpovězeno.