Seminář: Dobrý začátek - podpora inkluzivního vzdělávání - podpora wellbeingu v MŠ
Dnes 9.5. 2024 byl v MŠ Dobroměřice pod vedením odborníků Mgr. Ludmila Jirotková, Libuše Nová realizován seminář na toto odborné téma: Dobrý začátek
Program semináře:
1.Přivítání a představení
2.Věnování pozitivní pozornosti dítěti
Popisný jazyk
- Rozvíjí vztah důvěry mezi dítětem
- Rozvíjí schopnost naslouchat
- Rozvíjí slovní zásobu
- Popisným jazykem můžeme dítě také podporovat k trpělivosti a vytrvalosti, pečlivosti a dalším žádoucím návykům v různých oblastech rozvoje
Pochvala
- Pozitivní zpětná vazba
- Chválení musí být konkrétní
- Konkrétní pochvala nám pomáhá i při práci s celou třídou, ukazuje, co je žádoucí chování.
Vzorem žádoucího chování jsme my, dospělí.
Udílení pokynů
- Oslovit dítě jménem, přiblížit se, navázat oční kontakt
- Realistické, jasné a krátké
- Vyvarovat se otázek
- Snížit počet pokynů
- Vyvarovat se kriticizmu a ironii
3.Pravidla
- Pravidla = hranice = pocit jistoty
- Předvídatelné, známé činnosti
- Pravidla pro tvoření pravidel:
- pravidla vyvozujeme na začátku každého školního roku s dětmi,
- pravidla s dětmi pravidelně opakujeme,
- pravidla jsou ve třídě vyvěšená na dostupných místech, pokud dítě pravidlo zapomene, připomeneme mu ho,
- Pravidla jsou popsána v pozitivních větách,
- Když děti pravidla dodržují, pochvalte je.
4.Emoce
- Jak s dětmi mluvit o emocích
- Agresivita u dětí
- Technika „Želvího krunýře“
5.Řešení konfliktních situací pomocí 4 kroků
1) Pocity – klidně hovoříme s dítětem o jeho pocitech – co vidíme.
2) Hranice – připomeneme pozitivním způsobem dítěti hranice. Láskyplné stanovení jasných hranic dává dětem pocit stability, bezpečí a důvěry.
3) Dotazování – povzbudíme dítě, aby přemýšlelo, jak svůj problém vyřešit. Klademe otázky, které podpoří schopnost řešit
problémy. Dotazováním vedeme děti k přemýšlení, učení a postupné seberegulaci.
4) Nápověda – nabídneme dítěti, které řeší náročnou situaci, různé tipy, podněty a návrhy.
6.Situační učení s maňásky
- Je založené na aktuálních situacích
- Využíváme velké maňásky s jasnými pravidly
7.Spolupráce s rodiči
- budování spolupráce mezi rodiči a školou je významná součást metod podpory sociálních a emočních dovedností dětí předškolního věku
- hlavní překážky při vytváření partnerských vztahů