MAP IV Louny    


« zpět

Dne 29.3. 2021 proběhl workshop pro pedagogické pracovníky na téma: Aktivní spolupráce učitelů pod vedením paní ředitelky Mgr. Ludmily Jirotkové.

Dne 29.3. 2021 proběhl workshop pro pedagogické pracovníky na téma: Aktivní spolupráce učitelů pod vedením paní ředitelky Mgr. Ludmily Jirotkové.

Dne 29.3. 2021 proběhl workshop pro pedagogické pracovníky na téma: Aktivní spolupráce učitelů pod vedením paní ředitelky Mgr. Ludmily Jirotkové.

Zúčastnění:

Této akce se zúčastnilo 11pedagogických pracovníků z níže uvedených škol:

ZŠ Louny, J.A. Komenského, Pražská 101

MŠ Dobroměřice, Středohoru 362

MŠ Louny, Fügnerova 1371

MŠ Veltěže, Perucká 73

MŠ Ročov

 

Přednášející: Mgr. Ludmila Jirotková – ředitelka MŠ Dobroměřice

 

Hlavním tématem vzdělávací aktivity bylo:  Vytváření podmínek pro aktivní spolupráci učitelů

Přednášející paní ředitelka Mgr. Ludmila Jirotková po konzultaci s manažerem a na základě zjištěného zájmu ostatních zástupců škol projektu zorganizovala workshop na téma vytváření podmínek pro aktivní spolupráci učitelů.

Paní ředitelka využila poznatků z Centra kolegiální podpory pro socio-emoční rozvoj předškolních dětí, kde působí jako vedoucí expert již 4 roky. Pravidelně spolupracuje s učitelkami z celého Ústeckého kraje a aktivně vyhledává témata, která učitelky zajímají. Podělila se o zkušenosti sdílení, které měla možnost vidět např. v ZŠ a MŠ Petrovice a rozvinula diskusi.

Obsah:

Teoretická část:

V pedagogice je často zmiňována problematika spolupráce rodiny a školy, nicméně velmi důležitá oblast, která zásadním způsobem ovlivňuje kvalitu školního vzdělávání je spolupráce mezi učiteli – jedná se o zásadní podmínku pro rozvoj školy a profesionality učitelů.

Nejpřirozeněji probíhá samozřejmě mezi učiteli v rámci jedné školy, avšak je více než vhodné navazovat spolupráci i mezi učiteli různých škol.

Spolupráce učitelů v rámci školy

Paní ředitelka zmínila, že pro spolupráci učitelů je důležité příznivé sociální klima, ve kterém je přítomná otevřená a přátelská komunikace, důvěra a ochota k vzájemnému naslouchání a pomoci. Nepřítomnost příznivého klimatu, vzájemné kolegiality nebo její umělé vynucování bývá pro spolupráci mezi učiteli překážkou. Dalším problémem může být povrchní komunikace, projevující se snahou vyhýbat se sdělování problematických informací či otevírání problémů, jež by mohly vést k nepříjemné konfrontaci s kritikou. Významným prvkem pro spolupráci učitelů jsou pravidelné pedagogické rady, které nemusí být vždy povinné a vždy u nich nemusí být přítomen vedoucí pracovník. Učitelé mohou spolupracovat v rámci jedné třídy, v rámci oddělení či celé školy. Samozřejmě je velký rozdíl mezi malou vesnickou a velkou několikatřídní školou.

Téma workshopu - spolupráce mezi učiteli různých škol.

2 pohledy:

  1. spolupráce mezi učiteli a vzájemné obohacování – již často využívaným prvkem je sdílení zkušeností učitelů různých škol, které jsou známé především ze Šablon – projektů OPVVV MŠMT. Učitelka si jede do jiné školy pro konkrétní poznatky a pomůcky v určité oblasti. Zajímavé, přínosné a ekonomicky výhodné je také příprava seminářů pro učitele různých škol (jedna pořádající škola zajistí účast i pro jiné školy, nebo společný výjezd na seminář)
  2. spolupráce mezi učiteli za účelem společných aktivit – až situace dovolí; příprava společných akcí pro děti. Opět můžeme využít akce v jedné škole, která si pozve dětské kamarády z jiných škol, nebo je možné naplánovat společný výlet za hranice škol.

Jak na to?

Základem je komunikace.

Nyní jsme v realizaci projektu MAP a ten nyní zajišťuje, dá se říci tuto komunikaci mezi školami, nicméně je stále důležité se jí věnovat a prohlubovat. Všichni přítomní se shodli, že je nezbytné pracovat a rozvíjet tuto společnou komunikaci i do budoucna.

I nadále je možnost využít jednoho aktivního učitele, který bude za školu komunikovat s ostatními. Z diskuse vzešel nápad také využít moderních technologií a zkusit např. SDÍLENÝ KALENDÁŘ. V tomto kalendáři by všichni zúčastnění viděli, kdy se kdo účastní nějakého semináře či workshopu, zda je plánovaná nějaká společná aktivita, exkurze, výlet apod. Svou účast by již mohli v tomto kalendáři potvrdit.

Diskuse navázala i na možnost využití nově vytvořené stránky www.skolylounsko.cz v rámci projektu MAP k realizace podobného systému sdíleného kalendáře pro společné aktivity škol jako zkušební projekt. Paní ředitelka prodiskutuje možnost s manažerem projektu.

Diskutované aktuální náměty společných akcí, které by se mohly konat v kalendářním roce 2021/2022

- workshopy pro děti pořádané školou:

MŠ Fügnerova Louny – řemeslná činnost

                                                        

MŠ Dobroměřice – Dobroušek (environmentální zaměření)

MŠ Slavětín – život na statku

- akce pro děti:

Bc. Milena Syrovátková – interaktivní dramatické představení

                           

Věra Najmanová – kolektivní i individuální logopedická cvičení

                           

Bc. Michaela Malínková – zdravý životní styl, cvičení, relaxace

                          

 Mgr. Veronika Studená – Orffeovy nástroje

- přednášky pro rodiče: Mgr. Veronika Studená – Dítě na 1. stupni základní školy

                                         

 PaedDr. Venuše Mirovská – Přechod dítěte z MŠ do ZŠ

O lektorech, expertech:

Bc. Milena Syrovátková – učitelka dramatického oboru v ZUŠ Louny, děti ji často znají z oblíbeného Kolečka předškoláků

Věra Najmanová – učitelka Mateřské školy speciální, logoped

Bc. Michaela Malínková – výživová poradkyně, fitness trenérka

Mgr. Veronika Studená – učitelka ZŠ a ZUŠ

PaedDr. Venuše Mirovská – psycholog, má již navázané kontakty s místními mateřskými i základními školami.

Vzdělávací cíl:

Prostřednictvím této vzdělávací aktivity probíhalo velmi přínosné sdílení zkušeností mezi jednotlivými školami a aktivoval se zájem o spolupráci především mezi sebou navzájem.

 

Workshopu se zúčastnilo 11 lidí. Po úvodním přivítání a představení následovala teoretická část zaměřená na spolupráci mezi učiteli. Již v této části byly účastnice aktivní, sdělovaly vlastní zkušenosti a postřehy. Praktická část potom byla již hodně živá, účastnice mají spoustu nápadů, jak sdílet vlastní nápady, školení, tipy na výlety, podle jejich slov jsou ochotné připravovat pro ostatní workshopy či jiné akce. Všechny by se rády zapojovaly do společných akcí pro děti, hned jak se tyto akce dovolí. Velmi pozitivní ohlas měl také sdílený kalendář, který byl pro někoho něčím novým. Nutné bude vybrat platformu – Google?

Z celého setkání má paní lektorka velmi dobrý pocit a je vidno, že když je možnost a prostor, spolupráce mezi učiteli funguje. A to i v tomto čase, kdy se mnoho z nás muselo zdokonalovat v technologiích a zvládnout workshop online.

 

 

Celá akce byla hodnocena velice pozitivně. Veškeré informace jsou velmi přínosné jak pro rozvoj projektu MAP ORP Louny II z hlediska identifikovaných potřeb a problémů škol, tak i pro prohlubování nastavené spolupráce mezi školami na území ORP Louny i po ukončení projektu.


 

Aktuality Dne 29.3. 2021 proběhl workshop pro pedagogické pracovníky na téma: Aktivní spolupráce učitelů pod vedením paní ředitelky Mgr. Ludmily Jirotkové.

 

Registrační číslo projektu:
CZ.02.02.04/00/23_017/0008326

Projekt je financován z Evropské unie prostřednictvím Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. 

Číslo programu 02: Operační program Jan Amos Komenský

SERVISO, o. p. s.

IČ 25457799
Komenského náměstí 17
411 15 Třebívlice

 

© 2024 Insion.cz