Cesta za dvanácti apoštoly
Zpráva o akci Cesta za dvanácti apoštoly
Dne 27. 11. 2024, 8:00–12:30 se v prostorách Základní školy Postoloprty konala akce zaměřená na historii.
Účastníci: Vybraní žáci 7. a 8. ročníku z 9 základních škol spadajících do ORP Louny, z každé školy se jednalo o 4 žáky
Cíl akce
Cílem akce bylo přiblížit žákům dějiny zábavnou a interaktivní formou, která rozvíjí nejen jejich znalosti, ale i dovednosti a týmovou spolupráci. Akce podporovala mezilidské vztahy tím, že žáci pracovali ve smíšených týmech složených z žáků různých škol, což je mělo připravit na spolupráci s neznámými lidmi v budoucím pracovním životě.
Průběh akce
Žáci soutěžili v devíti týmech, přičemž na každém stanovišti plnili tematické úkoly. Úkoly zahrnovaly:
- Tvorbu erbu šlechtického rodu
- Dobývání hradu s využitím znalostí obléhací taktiky a strojů
- Střelbu kuší
- Vyrábění z keramiky
- Mletí obilí a pletení housek
- Práci s listinami (třídění, přepisování husím brkem)
- Práci s textem a myšlenkovou mapou, což podpořilo čtenářskou gramotnost
- Předvádění a vysvětlování historických pojmů, při kterém si žáci vyzkoušeli role řečníků
- Rozjímání v klášterní kapli, kde museli v tichosti složit modlitbu Otčenáš, naučit se ji nazpaměť a přednést ji
- Poznávání historických zbraní
Na každém stanovišti mohli při splnění úkolu získat indicii, kterou uložili do měšce. Po projití všech stanovišť měli čas rozbalit indicie a společně uhodnout heslo. Po jeho odhalení mohli vstoupit do tajné komnaty, kde na ně čekala malá odměna jako památka na tento den.
Během akce se mohli také občerstvit v tematicky laděné „krčmě“.
Role organizátorů
Každý tým měl svého průvodce z řad žáků Základní školy Postoloprty, kteří dohlíželi na pravidla, časový harmonogram a pomáhali s orientací. Na jednotlivých stanovištích působili pedagogové ZŠ Postoloprty, kteří celou akci navrhli a zorganizovali.
Závěr
Akce „Cesta za dvanácti apoštoly“ byla úspěšná. Díky propojení dějin s praktickými dovednostmi a týmovou spoluprací si žáci odnesli nejen nové poznatky, ale také zážitky. Smíšené týmy pomohly odbourat soupeření mezi školami a podpořily komunikaci mezi žáky z různých prostředí. Tato akce přispěla ke vzdělávacím i sociálním cílům a splnila očekávání jak organizátorů, tak účastníků.